بلاگ

تعریف جامع اندپوینت

اندپوینت چیست؟

در نرم افزارهای امنیتی تحت شبکه، منظور از Endpoint نگاه و رویکرد جهت حفاظت از سیستم هایی است، که در انتهای (End) مسیر شبکه قرار گرفته اند و می تواند به تعداد نامحدود گسترش یابند. این دستگاه ها می توانند مجموعه ای از کامپیوترها، سرورها، تلفن های همراه، دیوایس های وایرلس، پرینترها، فکس های تحت شبکه و سایر وسایل متصل به شبکه باشند. به عنوان مثال وقتی کاربری یک آنتی ویروس سنتی خانگی را خریداری می کند، رایانه رومیزی، لپتاپ و گوشی هوشمندی که برنامه در آن نصب شده، هر یک اندپوینت Endpoint محسوب می شود.

امنیت اندپوینت چیست؟

امنیت اندپوینت به سرویس های امنیت سایبری، برای شبکه اندپوینت ها دلالت دارد. این سرویس ها ممکن است شامل آنتی ویروس، انواع Mail Security، فیلترهای وب و خدمات فایروال شود. امنیت اندپوینت نقشی حیاتی و مهمی برای کسب و کارها، سیستم های حیاتی، مالکیت معنوی، داده های مشتریان وکارکنان ایفا می کند، تا در برابر باج افزارها، انواع حملات فیشینگ، بدافزار و سایر حملات سایبری دفاع نماید.

بدون استفاده از سیستم های محافظتی اندپوینت، ممکن است کسب و کارها دسترسی خود، به داده های با ارزش را از دست بدهند و کل سازمان را در معرض خطر جدی و هولناکی قرار بدهد. تکرار حملات هم می تواند، منجر به خسارات زیادی شده و سازمان را متحمل هزینه های زیاد و گاه جبران ناپذیر نماید. 

ساختار امنیت اندپوینت ها چگونه است؟

امنیت اندپوینت با ارائه امکان کنترل و تعیین سطح دسترسی، برای کلیه اندپوینت ها با استفاده از تنظیم قوانین، بسته به نوع محافظت یا دسترسی کاربران به وب و موارد مورد نیاز سیستم ها، به مدیران شبکه ها، کار می کند. به عنوان مثال، ادمین ها به منظور اجرای سطح کامل امنیت اندپوینت، می توانند دسترسی وبسایت هایی که به پخش بدافزارها و سایر محتوای مشکوک معروف اند، را بلاک نمایند.

سرویس های امنیت اندپوینت جدید مبتنی بر پردازش ابری می باشند و باید برای ردگیری مداوم و اجرای فرآیند تشخیص، محافظت و پیشگیری از تهدید برای هر اندپوینت، از تکنولوژی یادگیری ماشینی همزمان استفاده نمایند. ابزار همه جانبه امنیت اندپوینت از دستگاه های مجازی و فیزیکی و کاربرانشان در برابر تهدیدات چند عامله و جدید، دفاع می نماید. به طور ایده آل، چنین ابزاری باید برای تحلیل فایل های اجرایی از تکنولوژی (رفتار جستجوی کشفی) استفاده کند تا به صورت مداوم و هدفمند جلوی تهدیدات مختلف را بگیرد. با این روش، یک برنامه جدید نسبت به یک برنامه امنیت اندپوینت قدیمی به طرز قابل توجهی، بهتر از Endpoint دفاع می نماید.

چرا امنیت اندپوینت ها مهم است؟

امنیت اندپوینت ها برای هر نوع کسب و کاری با هر اندازه ای حیاتی است. مجرمان سایبری برای سو استفاده از کارکنان، مداخله در شبکه های کامپیوتری و سرقت اطلاعات شخصی و مهم همواره از روش های جدیدی استفاده می کنند. کسب و کارهای کوچک فکر می کنند برای اینکه مورد حمله قرار گیرند، بسیار کوچک هستند ولی در واقع برعکس این باور اتفاق می افتد. مجرمان سایبری از همین طرز فکر سو استفاده می کنند و به امید اینکه کسب و کارهای کوچک از امنیت اندپوینت مناسبی برخوردار نیستند، به آن ها حمله می کنند. چه یک شرکت کوچک با کمتر از 10 کارمند باشید، چه یک کمپانی چند ملیتی، به یک سرویس امنیت اندپوینت مطمئن و قوی نیاز خواهید داشت.

مزیت های سرویس امنیت اندپوینت:

دستگاه های خانگی یا اداری مثل گوشی های هوشمند، تبلت، لپتاپ و رایانه های رومیزی نسبت به حملات مختلفی از جانب مجرمان سایبری آسیب پذیر هستند. وقتی یک کاربر با افتادن در دام صفحه فیشینگ یا باز کردن یک فایل مشکوک و مخرب، دسترسی یک مهاجم را به دستگاه آزاد می کند، داشتن یک برنامه امنیت اندپوینت می تواند جلوی بدافزارها را بگیرد، تا در کل دستگاه ها منتشر نشوند.

مزایای امنیت اندپوینت عبارتند از:

– محافظت از دستگاه: شامل بدافزارهایی مثل باج افزارها، تروجان ها، حملات متنی فایلی یا بدون فایل و JavaScript, VBScript, PowerShell و سایر فایل ها.

– صرفه جویی در هزینه ها: با پیشگیری از نیاز به اصلاح دستگاه های آسیب دیده با بدافزار، محافظت از داده های طبقه بندی شده و سایر مالکیت های معنوی، ارتقای عملکرد دستگاه ها و پیشگیری از حملات بدافزارها.

– صرفه جویی در زمان: با آزاد کردن وقت کارکنان واحد IT یا سرویس های مدیریت شده برای تمرکز روی اهداف اصلی کاری، افزایش زمان کاری برای همه دستگاه ها، امکان مدیریت از راه دور و پیشگیری از حملات آنلاین.

– پیروی از قوانین: بسیاری از صنایع تحت قوانین امنیت داده ای هستند که نیاز به احتیاط بیشتری، برای جلوگیری از سرقت داده های شخصی مانند اطلاعات مشتریان خود دارند.

تفاوت امنیت اندپوینت و محافظ از اندپوینت چیست؟

پاسخ کوتاه به این سوال این است: تفاوتی ندارد. این عبارات و اصطلاحات قابل تغییر است. برخی از شرکت ها ممکن است به یکی از این دو اصطلاح، سرویس ابری و جدید را نسبت دهند و دیگری را به محصولات درون سازمانی مرتبط سازند. در حالیکه این تفاوت بیشتر در کلمات خلاصه می شوند و در قابلیت و کارایی هیچ تفاوتی وجود ندارد.

تفاوت امنیت اندپوینت و فایروال چیست؟

با اینکه فایروال و امنیت اندپوینت طراحی شده اند تا از دستگاه ها و کاربرانشان در برابر تهدیدات سایبری دفاع کنند، ولی هر کدام به روش خودشان این کار را می کنند. فایروال در واقع درگاهی است که ترافیک شبکه را فیلتر می کند و از این رو نوعی سرویس امنیت شبکه است.

فایروال ها معمولا به دو نوع تقسیم می شوند: فایروال شبکه و فایروال هاست.

فایروال شبکه، ترافیک بین دو یا چند شبکه مثل World Wide Web و شبکه یک سازمان را فیلتر می کند و روی سخت افزار شبکه اجرا می شود. از طرف دیگر، فایروال هاست روی کامپیوتر هاست نصب و اجرا می شود و ترافیک شبکه خروجی و ورودی به دستگاه را کنترل می کند.

با اینکه برخی از سیستم های امنیت اندپوینت ممکن است شامل تکنولوژی فایروال هم بشوند، ولی از لحاظ تکنیکی نوع مختلفی از لایه محافظتی را ارائه می دهند. کسب و کارها اما به منظور داشتن استراتژی امنیت سایبری چند لایه، باید از هر دو استفاده کنند.

تفاوت سیستم امنیت اندپوینت و سیستم امنیت شبکه در چیست؟

امنیت اندپوینت تنها از دستگاه های اندپوینت محافظت می کند و در آن نصب می شود، ولی امنیت شبکه طوری طراحی شده که از شبکه ها حفاظت کند و در لایه شبکه نصب و اجرا می شوند. امنیت اندپوینت از گوشی هوشمند، لپتاپ، سرور و ماشین های مجازی محافظت می کند ولی امنیت شبکه از در برابر تهدیدات مبتنی بر شبکه محافظت می کند.

با فیلتر کردن ترافیک وب از طریق امنیت شبکه، کسب و کارها و MSP ها می توانند قواعد دسترسی به وب را بر اساس سیاست‌های درون سازمانی خود، تنظیم و اجرایی نمایند و حتی قبل از ورود بدافزارها به شبکه و تخریب اندپوینت ها، جلوی آن ها را بگیرند. یکی از بهترین اندپوینت های بازار ایران، از برند سیمانتک می باشد. لطفا جهت دریافت مشاوره فنی با واحد فروش این شرکت (آلما شبکه نماینده رسمیSymantec در ایران) تماس حاصل فرمایید. لازم بذکر است، آنتی ویروس تحت شبکه سیمانتک Symantec بهترین آنتی ویروس سال 2022 جهان انتخاب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *